onsdag 16 januari 2008

dagsrapport

lampan är på plats!
Då skulle jag sätta upp nästa lampa men J har gömt grejen jag behöver (han erkänner det inte men jag misstänker honom starkt)

0555 hörde jag fantomskrikande barn.
Samtliga låg snällt i SINA sängar, ingen på mitt huvud eller ens i närheten av min säng. Det låg ett barn i varje säng i huset. Tror aldrig detta hänt tidigare.

Försöker välja skola och undrar nu vad detta förskolaklass är?
GG verkade mogen att börja. Hon gick fram till läraren och berättade klart och tydligt att hon hette Greta och att det var en måne på hennes lapp och att den då skulle ligga på M.

Ska skriva lite arbete och googla på förskoleklass. Vad jag kommit fram tillhittilss är att förksoleklass inte har någon läroplan, de faller varken under förskolan eller skolans läroplan. Kan detta vara sant???? OCh varför ska hon då gå i förskoleklass?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad styr förskoleklassen?
Skollagens allmänna bestämmelser om skolan gäller också förskoleklassen. Dessutom finns särskilda bestämmelser (2 b kapitlet) och bestämmelser om fristående förskoleklass (SFS 1996:1206).

Läroplanen för den obligatoriska skolan (Lpo94) har anpassats så att den också omfattar förskoleklassen. Förskoleklassen är en del av skolan och det första steget i att genomföra och uppfylla läroplanens mål. Däremot finns det inga uppnåendemål för förskoleklassen.

Senast granskad: 23 augusti 2005

Innehållsansvar: www.skolverket.se


vad stor Isadora blivit nu :-)

kram Anna

mallan marushka sa...

Jo så långt är jag med.
men vad den har för funktion det har jag inte fattat.
Den står med i diverse lagar och planer men den har fortfarande inga mål.
Varför varför varför?

Anonym sa...

Mina barn får lära sig hur mycket som helst. Det är lite som en mindre etta :)
En förberedelse inför riktiga skolan, mycket nyttig att gå.